Begin 2009 reisden
we twee maanden door midden Mexico. Verschillende dagen stonden in het teken
van Frida Kahlo en Diego Rivera, een kunstenaars-echtpaar uit de eerste helft
van de twintigste eeuw. In hun tijd was hij een prominent kunstenaar.
Tegenwoordig wordt háár werk meer gewaardeerd.
1. MEXICO CITY – JANUARI 2009
Maandag 12 januari * Diego Rivera
Ons programma werd deze week mede bepaald door de openingstijden van de
verschillende bezienswaardigheden, en juist op maandag was er nogal wat dicht.
Maar misschien kwam het niet slecht uit onze actieradius langzaam uit te
breiden en nu de iets wijdere omgeving van de zocalo te bekijken. Op de zocalo
niet meer al de straatartiesten en Indianen die voorstellingen gaven; er werden
geen prullaria te koop aangeboden; de ijsbaan werd afgebroken en de kerstversiering
werd uit de kerstboom gehaald door mannen als bergbeklimmers. De straten waren
niet meer afgezet met de vele politiecontroles, wat allemaal een heel ander beeld
gaf: vooral drukker verkeer.
We bezochten het nationaal paleis, dat een hele kant van de zocalo
besloeg. Het had een paar indrukwekkende binnenplaatsen, maar de belangrijkste
attractie was de muurschildering van Diego Rivera. Het trapportaal werd gevuld
met een drieluik van Mexico voor de kolonisatie; de vele strijd tijdens de
koloniale periode en de revolutie; hoe het er uit zou zien na de communistische
revolutie (waarin verwerkt Frida Kahlo en haar zus). Ongeveer een derde van de galerij
op de eerste verdieping was ook gevuld met werk van Rivera - hij overleed voor
het af was. De schilderingen hadden een mooie compositie als geheel, en veel
interessante details.
Na een stevige kop koffie wandelden we een stukje naar het noorden, naar de
Plaza Santo Domingo. Dat was niet alleen een mooi pleintje, maar onder de
arcaden zaten nog mannetjes met typemachines waar je een brief of formulier kon
laten uittypen. Een aandoenlijk gezicht. Ook kon je visitekaartjes en
uitnodigingen e.d. laten drukken op kleine handpersen. Vlakbij waren nog twee
gebouwen met muurschilderingen van Diego Rivera, maar die waren vandaag
gesloten.
Dinsdag 13 januari * Archeologisch Museum
Vanochtend gingen we met de metro naar het Archeologisch Museum, misschien
wel een van de beroemdste musea ter wereld. Het was heel, heel erg groot en
bood heel veel interessants. Wij beperkten ons tot de Indiaanse culturen uit
deze streek: de Theotihuacanen (zie morgen), de Tolteken (Tula, stond wel op
ons lijstje van te bezoeken bezienswaardigheden, maar dat zou er niet meer van
komen), de Mexica (alias de Azteken). Die laatsten waren de heersende cultuur
toen Cortez kwam, en werden door het huidige Mexico vereerd als de oorsprong
van hun republiek en cultuur. Eigenlijk vreemd, omdat bijna alles aan de
huidige cultuur Spaans/Amerikaans was.
We namen de bus terug over de Paseo De La Reforma, een van de
langste straten die Mexico City doorkruisten. Zo reisde je door verschillende
tijdperken en bouwstijlen. We eindigden op het stuk met grote glazen
kantoorgebouwen, en liepen vandaar naar huis.
In de namiddag bezochten we de kathedraal, maar die was overdag al even
donker als zondagavond, en zag er maar somber uit. We deden een nieuwe poging om
twee gebouwen met muurschilderingen van Diego Rivera te zien. In de een was de
enige zaal met zijn eerste werk gesloten voor restauratie (waar Frida hem
gevraagd had naar haar schilderijen te kijken). Zelfs mijn pleidooi dat we
helemaal uit Nederland overgekomen waren mocht de bewakers niet vermurwen de
deur te openen, en ik kreeg niet de kans er in te gooien dat ik een
plaatsgenoot was van Ruud Van Nistelrooij. Het andere gebouw was helemáál voor
restauratie gesloten.
Woensdag 14 januari * Teotihuacan
Vandaag gingen we de piramides van Teotihuacan bezoeken, de
grootste site van Mexico. Teotihuacan was tussen 200 v.C.
en 500 n.C. de hoofdstad van een groot rijk, dat om nog onbekende redenen ineen
gevallen was. Eerst met de metro naar een noordelijk eindpunt, waar geen officieel
busstation was maar wel 9 perrons met regionale bussen en busjes. Een daarvan
ging naar Teotihuacan. Eerst door het drukke verkeer de stad uit;
toen een stuk over een tolweg; en toen nog een hele tijd zigzaggend langs wat
kleine plaatsjes; uiteindelijk werden we afgezet bij de ingang. Langs wat souvenirstalletjes
en door een entreegebouw kwamen we het enorme terrein op, ½ bij 1½ km groot?
Aan een lange brede weg (eigenlijk een serie pleinen) lagen een aantal
gebouwen, pleinen en de twee hoofdattracties, de piramides van de zon en de
maan. Maar eerst bekeken we een groot plein, omgeven door een grote vierkante
muur, waarin een aantal kleinere piramides verwerkt, en aan de achterkant een
grotere, die voor een nog grotere stond.
Het was allemaal heel mooi en indrukwekkend, en hoewel soms wat kaal, waren
de gigantische afmetingen heel bijzonder. Wel bleef je een beetje met de vraag
zitten, hoe het er oorspronkelijk uitgezien moest hebben. Eigenlijk was bijna
alles wat je zag, herbouwd -waarschijnlijk wel met de originele stenen- en met
cement en beton vastgezet. Je kon zelfs niet zeker zijn hoeveel interpretatie er
zat de manier waarop e.e.a. herbouwd was.
Op een van de piramides was Frida samen met Leo Trotsky omhooggeklommen;
misschien dat die gezamenlijke onderneming het begin was van hun romance.
Donderdag 15 januari * Frida Kahlo
Vanochtend gingen we op bezoek bij het geboortehuis van Frida Kahlo, waar
Frida en Diego op latere leeftijd ook nog een aantal jaren samen gewoond
hadden. Met de metro zo'n 10 km naar Coyoacan, tegenwoordig een voorstad
opgeslokt door Mexico City, maar vroeger een stadje op zichzelf. We verliepen
ons eerst en kwamen zo langs een klein ouderwets marktje en een
tortilla-pers-en-bak-machine. De huizen waren hier extreem beveiligd met
ijzeren hekken en rollen prikkeldraad. Verder leek het toch een gewone voorstad
zoals de Europese grote steden die ook hebben. We wandelden nog even langs het
huis waar Leo Trotsky zijn laatste jaren als balling had doorgebracht - en was
vermoord.
Een paar straten verderop was het "blauwe huis", nu een museum.
Hoewel het het "Frida Kahlo museum" was, hadden ze meer werk van
Diego Rivera dan van haar. Er hingen ook veel citaten van Frida waarin ze haar
bewondering voor hem uitdrukte (en sommige waarin hij zijn liefde voor haar
uitdrukte). Maar misschien paste dit bij haar uitspraak dat zij was als de
bedding, waarin de rivier (Diego) kon stromen.
Schilderijen, tekeningen, citaten; boeken en pre-Columbiaanse kunst uit hun
verzameling; brieven van/aan vele beroemde tijdgenoten (Albert Einstein, John
Cage, Frank Lloyd Wright, Leo Trotsky, DH Lawrence, etc.); de urn met Frida's
as; veel van haar "plasters" (het gips om haar gebroken rug);
de keuken, haar atelier en slaapkamer nog min of meer ingericht als in hun
laatste gezamenlijke jaren in dit huis.
Het was allemaal heel interessant.
Daarna wandelden we het centrum van Coyoacan in, een gezellig stadje met
veel leuke gedecoreerde cafés en restaurants. We dronken een meer dan heerlijke
kop koffie bij een zaak op de hoek, die zo populair was dat het hele blok de
banken en muurtjes bezet waren met mensen die daar hun koffie gehaald hadden.
Wij ook. En daarna vonden we een restaurant dat een prima vegetarische comida
(middagmaaltijd) aanbood. Kwa catering stak Coyoacan met kop en schouders boven
het oude centrum van Mexico City uit.
Omdat in Frida's museum relatief weinig van haar schilderijen te zien
waren, veranderden we onze plannen voor de middag. We besloten nog 10 km verder
naar het zuiden te reizen, waar in het Dolores Olmedo museum de grootste privé-verzameling
van hun werk hing. Indertijd was dit helemaal buiten de stad, nu ook opgeslokt
door Mexico City. We namen eerst een busje naar Tasquena, en vandaar wat zo
mooi de "tren ligero" (light rail) heette, maar
eigenlijk niets meer was dan tram 51 door Amstelveen. Een klein en traag
dingetje vergeleken met de massieve, grote, snelle metro.
De zon was vandaag niet doorgekomen, zodat het weer naar koud was - gelukkig
waren we er nu beter op gekleed dan eergister. Intussen was het ook gaan
motregenen.
Dolores' buitenhuis was niet minder dan een flink park en een prachtige
groep gebouwen. Alleen een beetje te
donker - waarschijnlijk omdat door de bewolking weinig daglicht binnenviel.
Er hing heel veel werk van Diego Rivera waardoor je zijn grote
verscheidenheid in periodes en stijlen goed zag. Maar van Frida vonden we
slechts vier kleine schilderijtjes. De rest bleek uitgeleend aan een museum in
Chili, voor een expositie. We hadden wel pech in het daadwerkelijk vinden van
werken van Diego en Frida - eerder al om zijn muurschilderingen te zien, nu om
haar schilderijen te zien.
Uiteindelijk met de tren ligero en de metro terug naar huis, waar we
pas tegen half zes aankwamen. Door al het reizen was het een lange dag
geworden.
2. GUANAJUATO - FEBRUARI
2009
Zondag, 15 februari * geboortehuis Diego
Die ochtend nam ik de funicolar
(cabine op rails door een kabel opgetrokken) tegen een van de berghellingen op.
Vandaar had je mooi uitzicht over de stad, en de aaneenschakeling van kleine gekleurde
huisjes. Aan de overkant in de verte kon je oude zilvermijnen zien.
Daarna nam ik een kijkje in het geboortehuis van Diego Rivera. Op de begane
grond was het ingericht zoals eind 19de eeuw gebruikelijk; op de
bovenverdiepingen hing vrij veel werk van hem, vooral schetsen en tekeningen.
Juist uit zijn latere jaren ook een aantal tekeningen die eigenlijk heel
eenvoudig leken (maar het waarschijnlijk niet waren), o.a. een serie over het
scheppingsverhaal volgens Indiaanse legendes.
3. MEXICO CITY REVISITED - FEBRUARI 2009
Dinsdag 24 februari * Palacio de Bellas Artes
Vanochtend stond op het programma een bezoek aan het Palacio de Bellas
Artes. Een gigantisch barok gebouw, alles marmer, pilaren, beelden, trappen,
voorplein. Er schuin naast stond de 25-jaar jongere Torre Latinoamerico: decennia
lang het hoogste gebouw ten zuiden van de V.S., een wolkenkrabber van staal en
glas, als een visdobber drijvend op de zachte ondergrond.
In Bellas Artes hingen muurschilderingen van alle groten, dus ook van Diego
Rivera: een remake van het werk voor
het Rockefeller gebouw. Er was ook een zaal Diego Rivera, maar die was
gesloten.
In 20m stond ik weer buiten. De rest van de ochtend slenterde ik wat in het
park ten westen van Bellas Artes, en zelfs tot over de Paseo De La Reforma, een
van de grootste wegen dwars door Mexico. Ik keek wat rond op een begraafplaats
met vele groten uit de geschiedenis. Ik zat hier en daar wat op een bankje. Inmiddels
was het al helemaal opgewarmd, van de kille 3 graden vanochtend tot ruim boven
de 20.
Woensdag 25 februari * Zondag in het park
Ik wandelde terug naar de zocalo waar ik op een muurtje in de zon een
blikje cola dronk. Dat leverde twee conversaties op. Een Engels meisje, Rachel,
was net in MC aangekomen, maar al 5w in Mexico. In totaal had ze maar liefst 2j
uitgetrokken voor Zuid-Amerika. Ze vroeg me de weg naar een paar plaatsen in de
stad. Daarbij bleek dat er nog een muurschildering van Diego Rivera in het
centrum was, die ik helemaal gemist had. Had helemaal bij het programma van
gisterochtend gepast, zowel kwa thema als kwa locatie. Dus dat kon ik nu nog
mooi even inhalen voor de lunch. Het was de "zondag in het park" met
alle historische Mexicaanse figuren. Daaronder ook een vrouw die tijdens de
inquisitie terechtgesteld was. Daaraan ontleende het museum haar thema: er hing
een mix van tekeningen van Diego en schilderijen uit de tijd van de inquisitie.
Donderdag 26 februari * Coyoacan en Universidad
Vandaag maakte ik een uitstapje naar de zuidelijke voorsteden, deels een
herhaling van wat we een maand geleden gedaan hadden. Ik nam dit keer een
andere metrolijn (de 2), die meer ten oosten van Coyoacan langs loopt. Vandaar
was het een kortere, en zeker een gemakkelijkere wandeling naar het Trotsky
museum. Dit keer ging ik wel naar binnen. Eerst was er een zaal met honderden
foto's van Trotsky bij allerlei gelegenheden. Daarna kon je doorlopen naar de
tuin en het huis waar hij de laatste twee jaar van zijn leven gewoond heeft.
Het huis was nog bijna helemaal ingericht zoals toen. Eenvoudig, en met veel
ruimte voor zijn boeken en studiemateriaal. Tot het laatst bleef hij zijn ideeën
opschrijven. In de slaapkamer de kogelgaten van de eerste, mislukte
moordaanslag. Van de tweede, geslaagde aanslag waren geen sporen. Het was bijna
aangrijpend te zien hoe een eenvoudig en menselijk leven deze man hier in
ballingschap had, een historisch figuur die door vriend en vijand, van links
tot rechts, verstoten was.
Ik had van iemand gehoord dat hier ook werken van Frida Kahlo hingen, niet
geheel denkbeeldig dat ze wat aan hem gegeven zou hebben, maar dat bleek niet
te kloppen.
|
Leo Trotsky museum |
Daarna wandelde ik langs het Frida Kahlo museum naar het centrum van
Coyoacan, en dronk een kopje van wat misschien we de allerlekkerste koffie is,
bij Café El Jarocho. Ik kon me alleen niet voorstellen dat we er vorige maand
twee kopjes gedronken hadden - dit was zo'n heftig spul!
Vervolgens maakte ik de helft van de wandeling die in de reisgids
beschreven stond, tussen Coyoacan en San Angel, het deel over Francisco Sosa.
Dat was inderdaad een bijzonder mooie straat. Het was een straat met bomen en
gesloten bebouwing, vaak muren om tuinen en binnenplaatsen van de beter
woningen. Blijkbaar was het al eeuwenlang een geliefd buiten. Hier en daar
waren kleine zijstraatjes met kinderkopjes en mooie gevels. Een pleintje, een
paar oude kerkjes. Aan een zijstraat was een museum (het aquarel-museum) met
een mooie tuin en gelegenheid even uit te rusten.
Ik nam een klein stukje metro (3) tot vlak bij de campus van de
universiteit. Hier lag de tunnelbuis diep onder de grond, nogal een contrast
met de 2 vanochtend die bovengronds liep. Boven gekomen zag ik een vegetarisch
restaurant waar ik ging lunchen. Maar ook dit viel weer erg tegen.
Volgens de reisgids werd de campus gedomineerd door de twaalf verdiepingen
tellende bibliotheek - maar die was bijna niet te vinden tussen de nog hogere
gebouwen. Langs allerlei sportvelden en grasvelden vol sportende en luierende
studenten kwam ik er dan toch. Alle vier de gevels waren volledig bedekt met
vier mozaïeken, bepaald indrukwekkend. Overigens waren diverse andere gevels
van gebouwen op de campus ook met mozaïeken en muurschilderingen versierd, maar
deze sprong er toch wel echt uit.
Er vlakbij, onder de grote weg door, was het Olympisch Stadion (1968), met
nog een bas-reliëf van Diego Rivera boven de hoofdingang.
TOEGIFT
April 2010 * Bozar Brussel
Zoals eerder gezegd troffen wij geen
schilderijen van Frida Kahlo in het Dolores Olmedo museum, buiten Mexico City,
omdat die naar een tentoonstelling in Chili waren. Daarna gingen ze nog verder
op reis, en een jaar later waren ze te zien in Brussel. Om de Mexicoreis “af”
te maken, gingen wij ook naar Brussel.
Het was in het Paleis voor Schone Kunsten. We hadden een tijdslot en mochten niet te lang
blijven hangen. Er hingen zo’n 30 schilderijen van Kahlo, nagenoeg haar
volledige oeuvre. Wat me het beste bijgebleven is, is hoe klein de schilderijen
waren.
We wandelden wat door de stad en aten wat
in een gezellig café en bij een frietkot.
Het was de dag van de Ronde van Vlaanderen, en in
de trein zaten de nodige wielerfans. Vooral op de terugweg leverde dat verhalen
op over hoe geweldig het was geweest. De Zwitser Fabian Cancellara won de
wedstrijd voor Tom Boonen.
Juni 2019 * Cobra Amstelveen
In het Cobra museum was een tentoonstelling over
Mexico, vooral rond het thema Allerheiligen/Allerzielen. In de
publiciteitscampagne werd de naam van Frida Kahlo veel gebruikt, maar
uiteindelijk bleek er maar een, minder belangrijk werk van haar te hangen.
Mei-September 2021 * Cobra Amstelveen
In het Cobra museum is een tentoonstelling uit de
privé-collectie van Jacques and Natasha Gelman, met veel werken van de
Mexicaanse “modernisten”. Thema is de kunst in de tijd van de Mexicaanse
revolutie. Uit PR overwegingen wordt
geadverteerd met “Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution”.
Oktober 2021 – maart
2022 * Drents museum Assen
In het Drents museum is een tentoonstelling van Frida’
werken uit het Dolores Olmedo museum en ook voorwerpen als kleding en foto’s
uit het "Blauwe huis", het Frida Kahlo museum. Dat hebben we dus allebei gezien in Mexico en Brussel.