Een
groot deel van Siam Square was afgezet voor verkeer – en dat wil wat zeggen in
deze autostad. Zo waren enkele 6-baans wegen omgetoverd in voetgangersgebied en
feestlocaties. De versiering en verlichting was indrukwekkend: zo vrolijk en
kleurrijk. De mensenmassa die om 21u al op de been was, zo mogelijk nog
overweldigender. Dikke massa's mensen stroomden voor de countdown naar pleinen
met muziek en show, veelal uitgedost met verlichte hoofddeksels. Ondanks de
drukte en het lawaai was de sfeer ontspannen.
We
kwamen langs een grote tempel waar gezang vandaan klonk. Over het hele terrein
zaten rijen mensen, vele honderden, te prevelen en te zingen. Een groep
monniken leidde het chanten. Bijna iedereen was in het wit gekleed en had een
touwtje om het hoofd geknoopt, dat opgehangen was aan een netwerk van touwten
die boven het hele terrein waren gespannen. Zo was iedereen met elkaar
verbonden.
Om middernacht
knalde er heel wat vuurwerk van vuurwerk-shows. Eigenlijk werd het vrij snel alweer
rustig.
Wandeling van park naar park
Iedere
grijs-grauwe herfstdag, iedere ijskoude winterdag heb ik vooruitgekeken naar
dit moment: aan het eind van de nachtelijke vluchten en de lange wandelingen
door airconditioned terminals, na de trein en stationsgebouw, de vaste grond en
warme buitenlucht van Bangkok te voelen en te proeven.
Bangkok is
bruisend, levendig, kleurrijk, vrolijk. Maar ook druk en lawaaierig. Daarom is
het zo fijn om ook de rustige, verborgen hoekjes te ontdekken.
Nieuwjaarsdag was
Lumphini Park levendig maar niet overvol. Er werd gewandeld, gejogd, gefietst
en gepicknickt. Het was zonnig met een licht briesje, net aangenaam.
De India connectie
Rondom Bangkok
We maakten twee
uitstapjes naar buitenwijken of voorsteden van Bangkok die officieel in een
andere provincie liggen. Een groot contrast in vervoermiddelen. Naar Paknam
namen we de gloednieuwe net geopende verlenging van de hypermoderne Skytrain. Naar Samut Songkhram namen we
een stoptreintje over een oeroud smal enkelspoor…
Verstopt achter
een markt in een buitenwijk ligt een klein treinstation, Wong Wian Yai. Daar
vertrekt een stoptreintje naar het zuidwesten. We reden vlak langs kleine
huisjes en de achterkanten van gebouwen. Rakelings langs bananenbomen en
marktstalletjes. Langzaam werd de stedelijke bebouwing minder dicht.
Vandaar was het
een paar minuten lopen tot de rivier, die je met een veerpontje overstak.
Dan nog een keer
tien minuten lopen naar het volgende stationnetje, waar een vergelijkbaar
stoptreintje over enkelspoor reed, weer 30 km tot de volgende rivier. Dit stuk
was landelijker, met veel grote visvijvers en zoutbekkens. Ook hier eindigde de
lijn op een markt. Als er een trein binnenkwam moesten de waren van de rails
gehaald worden en de luifels opzij geklapt worden. Dit was in recente jaren een
ware attractie geworden die door duizenden toeristen als dagtocht vanuit
Bangkok bezocht werd. Zodoende werd ons treintje onthaald door een gigantische
menigte die ons aan het fotograferen en toezwaaien was.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten