Met de trein naar Spanje vergt wat plannen, maar het is goed te doen. Je bent er binnen een dag.
En ook binnenlandse treinreizen in Spanje zijn gemakkelijk, comfortabel en leuk: in dit artikel vind je sfeerimpressie en praktische tips.
Kaart treinreis Noord-Spanje (groen) en Zuid-West Spanje (paars) |
Treinreis naar Spanje plannen, tickets kopen
Voor de meeste keuze en de beste prijzen plan je je
internationale treinreis liefst drie maanden voor vertrek. De belangrijkste
bestemmingen en verbindingen vind je op NS-international, maar op de SNCF
website heb je méér bestemmingen en méér tijden.
Als je wilt vermijden dat je in Parijs met de metro naar
een ander station moet, kun je zoeken op verbindingen vanaf Brussel. Soms moet je
het deel Amsterdam-Brussel er dan nog los bijkopen.
Wij wilden naar Baskenland, dus we kochten bij NS een
ticket Amsterdam-Parijs-Hendaye, de grensplaats bij San Sebastian aan de Golf
van Biskaje. Het ticket is digitaal, dus er hoeft niets opgestuurd te worden.
In de zomermaanden is er ook een nachttrein van Parijs
naar Hendaye, maar wij kozen de dag-verbinding.
Renfe MD spoorkaart Spanje |
Tickets voor binnenlands treinreizen in Spanje koop je op het station terplekke, of vooraf op Renfe.com. Per type trein verschilt het nogal hoe lang van te voren het online te koop is, hoe lang de reis duurt, en hoe duur het is. Spanje heeft eigenlijk twee spoornetwerken: het oude met de eigen spoorbreedte en het nieuwe voor hogesnelheidstreinen. Op veel trajecten zijn er maar één of twee verbindingen per dag, dus weer een kwestie van goed plannen.
De treinreis door Frankrijk
In Parijs namen we de metro van Gare du Nord naar
Montparnasse. Druk en flink wat stops, maar heel gemakkelijk. De vooraf
besproken tunnel tussen het metrostation en het treinstation met moving
walkways misten we, we moesten buitenom lopen door de plassen van een
recente regenbui. Station Montparnasse was erg lelijk. Er voor was nog wel een
modern stuk met winkels gebouwd, waar we een take away poké bowl
meenamen voor onderweg. De hal voor de kil aandoende donkere perrons was druk
met veel meer mensen dan bankjes.
De TGV naar Hendaye was een dubbeldekker en goed gevuld.
We raasden door de glooiende vlaktes van midden Frankrijk. Eindeloze gele
velden. Topsnelheid 316 km/u. Na Bordeaux was het even wat bewoonder. Dan
bossen en houtverwerkende industrie. We waren nu geen TGV meer en deden nog een
paar uur over het laatste stuk tot Hendaye. Maar al met al was het allemaal
heel soepel gegaan, zonder vertraging.
Tot voor kort kon je op het Franse station in Hendaye het
perron oversteken naar een Spaanse trein met andere spoorbreedte en direct door
naar Madrid. Die verbinding is er niet meer. Maar er is aan de Franse kant wel
een stationnetje van de Baskische Euskotren. Een soort stoptreintje naar San
Sebastian en Bilbao. Met dat treintje ga je de grensrivier over.
Thalys, TGV, Station Euskotren, Grensrivier en oude spoorbrug |
We wilden die dag naar Hondarribia, het grensstadje aan
de Spaanse kant. Daarvoor moesten we uitstappen op halte Irun. Op het perron
stonden naambordjes met Irun-Colon. Er waren vier haltes in Irun, dus we
dachten dat Irun dan nog zou komen. Dat was niet zo. Voor we het wisten waren
we te ver. Bij de volgende halte stapten we uit en bekeken de verschillende
mogelijkheden. We hadden geluk: er kwam al snel een trein terug de andere kant
op.
Treinen door Baskenland en naar Zaragoza
Van Irun naar Vitoria, +- 140km in 2¾u
Behalve het stationnetje van Euskotren was er -op een andere plek- het grote station van Renfe/Adif. Hier vertrekken normaal de doorgaande treinen naar Madrid. Maar wegens werkzaamheden nu niet. Dus we moesten eerst met de Circanía, een soort Stadtbahn of stoptrein, naar San Sebastian en daar overstappen. Het leek op de MD zoals we in Extremadura hadden, maar nu wel geëlektrificeerd en we hadden overal dubbelspoor. Toch ging het langzaam door de talloze stops op kleine haltes. Urenlang uitzicht op Baskenland dus veel groene bergen, kleine stadjes met wat halfhoogbouw, industriële zones en landbouw. Wij stapten in Vitoria Gasteiz uit.
Van Vitoria naar Zaragoza, +-275km in 3½u
We hadden een Regional Express zonder stoelnummers, maar
met veel comfortabelere zachte stoelen dan de bankjes die we eerder hadden
We reden eerst een half uur terug over het spoor waar we
eerder over waren aangekomen. Toen door naar Pamplona. Onderweg weer veel groen
en uitzicht op verschillende bergtoppen die kale rotsen waren. Veel wuivend
graan en dan ineens een paar natte rijstvelden. We reden een stukje langs de
rivier de Aragón tot die samenvloeide met de Ebro. Verder langs de Ebro tot
Zaragoza.
Zaragoza-Delicias is een heel groot ondergronds
treinstation, waarschijnlijk gebouwd samen met de Madrid - Barcelona AVE. Ons
treintje reed nog een paar haltes door. We stapten uit bij Zaragoza-Goya, meer
een halte met een bovengrondse kiosk, op loopafstand van het centrum.
Lokaal vervoer per tram
Tram Zaragoza |
Tram Vitoria |
Zowel Vitoria als Zaragoza hebben een (1) tramlijn door het centrum. De tramstellen zijn gebouwd door CAF in Zaragoza, net als de nieuwste trams in Amsterdam.
De mooiste treinreis: naar Canfranc
Een eeuw geleden werd er een tunnel door de Pyreneeën
gegraven en een spoorlijn aangelegd van Pau naar Huesca en Zaragoza. Aan de
Spaanse kant werd een reusachtig station gebouwd om over te stappen van de
Europese op de Spaanse spoorbreedte. Het gebouw was enorm groot en bijzonder
indrukwekkend, klassiek, protserig. Eromheen werd een dorpje gebouwd, Canfranc,
aan de rivier de Aragón die hier nog heel klein is – maar waar wel een Spaanse
autonome regio naar genoemd is.
Een halve eeuw geleden stortte aan de Franse kant een
viaduct in en sindsdien is er geen grensoverschrijdend treinverkeer meer. Maar
twee keer dag rijdt er een stoptrein van Zaragoza naar Canfranc. Je doet er
vier uur over. Enkele reis. En wij deden het. Een lange rit over slecht spoor,
dus we schudden heel wat af. Het dieseltje steeds harder bonzen en wiebelen,
zowel zijwaarts als op en neer. Er waren stukken waar de spoordijk zo slecht
was dat we maar 20km/u mochten. En we stopten voor een onbewaakte overweg. Hoog
in de bergen was er een heuse lus in de lijn, waar we in twee grote halve cirkels
reden om minder steil omhoog te moeten.
Het uitzicht in de bergen is fantastisch, vooral op de stukken waar de spoorlijn niet de weg volgt. We keken omlaag naar een woeste bergbeek diep onder ons. We keken omhoog naar machtige kale rotsen ver boven ons. De rit eindigde op 1200 meter hoogte op een gloednieuw station, náast het oude gebouw. Na jaren van verwaarlozing werd dat nu opgeknapt en omgebouwd tot hotel.
Tunnel naar Frankrijk en het oude station Canfranc |
Spoorlijn komt uit de tunnel vlak voor Canfranc |
Meer
Europa per trein (3) Zuid-West Spanje
Europa per trein (2) Zuid-Oost Spanje
Waterlily blogs over treinreizen
Waterlily blogs over Spanje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten