Als je in Haarlem op de trein naar Amsterdam stapt, voltrekt
zich een voorspelbaar ritueel.
Er gaan acht treinen per uur. Ieder kwartier een intercity
en een paar minuten daarna een stoptrein. De intercity heeft vaak een paar
minuten vertraging. Geheel volgens NS-beleid wordt dit pas op de borden getoond
als de trein zou moeten vetrekken (Net alsof ze het daarvoor nog niet weten. Ja
ja.) Dan is de vraag, kan ik beter naar het andere perron lopen en de stoptrein
nemen, of kan ik beter hier wachten? Het enige wat je zeker weet, is dat de NS
nooit en te nimmer informatie zal geven welke trein als eerste gaat vertrekken.
Je blijft dus kijken naar de vertraging op het bord en de
lampjes in de verte van de aankomende treinen. Wie komt eerst, de intercity of
de stoptrein?
Soms is dat de stoptrein. Dan gaan hele groepen mensen de
trap af, de tunnel door, de trap op, stappen in de stoptrein – en merken dan de
de stoptrein een paar minuten langer stil blijft staan om de intercity voor te
laten gaan (dat is immers een intercity met veel meer passagiers en heeft
daarom voorrang).
Soms komen ze tegelijk binnen. Dan ga je in de intercity
zitten – en merkt dat die een paar minuten blijft staan om de stoptrein voor te
laten gaan (die is immers niet vertraagd en heeft daarom voorrang). Vervolgens
sjokken we stapvoets het traject af. Misschien roept de conducteur om dat we
helaas niet door kunnen rijden omdat we achter een stoptrein zitten. Alsof dat
overmacht is. En niet de bewuste keuze van een verkeersleider...
Dit gebeurt bijna de helft van de keren dat ik de
trein van Haarlem naar Amsterdam neem.
Maar niet vaak meer: ingaande de nieuwe dienstregeling
lijken de treinen beter verspreid over het uur. Of zou de intercity voortaan 7
minuten vertraging hebben in plaats van 3?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten