In 1925 ontmoette Mahatma Gandhi een bijzondere vrouw, die hij prees om haar bescheidenheid en eenvoud en uitriep tot lichtend voorbeeld voor andere vorsten. Zij was namelijk een koning. Een vrouw met de normaal voor mannen gereserveerde titel ‘maharaja’, wat letterlijk ‘grote koning’ betekent. En die niet eens uit een koninklijke familie stamde. Dit is het verhaal van het wonderlijke leven van Sethu Lakshmi Bayi, maharaja van Travancore, een koninkrijk in het huidige Kerala in het zuidwesten van India.
Sethu Lakshmi
Bayi (1895-1985) en Sethu Parvathi Bayi (1896-1983) waren twee nichtjes uit een
vooraanstaande familie die al 200 jaar de echtgenoten leverde voor de
prinsessen van Travancore.
In het koninklijk huis van Travancore werd – net als in de hogere kasten in heel die regio – de familielijn doorgegeven via vrouwen (matrilineair systeem). Als het mannelijke hoofd van de familie overleed, werd hij opgevolgd door een zoon van zijn zus. Dus een man was de baas maar zijn zus zorgde voor de opvolger. De aanwezigheid van vrouwelijke familieleden was dus essentieel. Als die niet voorhanden waren, kon je ervoor kiezen om meisjes te adopteren, en dat was precies wat de maharaja van Travancore deed.
Zo kwam het dat de nichtjes Sethu Lakshmi Bayi (die we hierna Lakshmi zullen noemen) en Sethu Parvathi Bayi (Parvathi) in 1900 als kleuters van vijf en vier werden geadopteerd door de koninklijke familie en daarmee ook onmiddellijk een belangrijke koninklijke status verwierven als “senior rani” (oudste prinses) en “junior rani” (jongste prinses).
Lakshmi en Parvathi |
De twee rani’s
hadden een ongemakkelijke verhouding. Ze waren heel verschillend: de senior
rani meer teruggetrokken en verlegen, de junior rani extravert. Hun moeders,
die zussen waren, konden het ook al niet zo goed met elkaar vinden. En dat de
teruggetrokken senior rani vanwege haar leeftijd in de hiƫrarchie boven haar
nichtje stond, hielp ook al niet.
Op hun tiende
mochten de beide rani’s een echtgenoot uitkiezen. Ieder kreeg een paar
jongemannen gepresenteerd die ze mocht bekijken vanaf een balkon om vervolgens
een keus te maken. Een paar jaar later werden beide huwelijken ook
daadwerkelijk geconsumeerd. De jongste prinses kreeg als eerste een kind: een
zoon. Daarmee was de troonsopvolging veilig gesteld. Lakshmi kreeg iets later twee
dochters.
Lakshmi's trouwfoto |
In 1924 stierf de koning (maharaja) Moolam Thirunal. Zijn troonsopvolger, de zoon van de junior rani, was op dat moment 12 jaar oud en dus te jong om te regeren. Als er geen man voorhanden was in het matrilineaire systeem, fungeerde de oudste vrouw als hoofd van de familie. Daarom was het nu Lakshmi, de senior rani, die de positie van maharaja toekwam totdat de jonge prins volwassen zou zijn. Dus Lakshmi werd geen regentes, maar koning oftewel maharaja.
Lakshmi regeerde zeven jaar over zes miljoen mensen en voerde veel veranderingen door in deze korte tijd. Ze moderniseerde het land door investeringen in infrastructuur, in gezondheidszorg en in onderwijs.
Onder druk van
Gandhi stelde ze de toegangswegen naar een belangrijke tempel open voor
iedereen, dat wil zeggen ook voor de kastelozen. Nou ja, bijna alle wegen,
eentje bleef voorbestemd voor de hogere kasten – anders zou er teveel protest
komen van de leden van de hogere kasten. Juist in Kerala werd het kastensysteem
tot in uitersten doorgevoerd waarbij de laagste groepen zichzelf niet eens
mochten laten zien in het openbare leven en alleen ’s nachts buiten kwamen.
Deze aanpak was
kenmerkend voor haar: aan de ene kant doorbrak ze taboes, bijvoorbeeld door
achtergestelden in de maatschappij (christenen, moslims, vrouwen uit lagere
kasten) een rol in het publieke leven te geven. En aan de andere kant hield ze
rekening met de gevoeligheden van de bevolking en hield ze zich zelf zeer
strikt aan geldende normen voor gedrag voor vrouwen. Zo ontving ze mannelijke
regeringsfunctionarissen nooit zonder dat haar eigen echtgenoot erbij was.
Ondanks die voorzorgsmaatregel vond ze het toch nodig om een uit Engeland
afkomstige functionaris de opdracht te geven te trouwen, zodat ze niet met een
vrijgezel hoefde om te gaan.
Opmerkelijk is
dat in haar regeerperiode het matrilineaire systeem dat haar de macht had
gegeven werd afgeschaft. Dit gebeurde mede onder druk van de Britten en ook van
delen van de lokale bevolking die het maar lastig vonden dat bezit (met name
land!) niet verdeeld en ten gelde gemaakt kon worden, maar in z’n geheel werd
overgedragen aan de volgende generatie. Het matrilineaire systeem werd gezien
als ‘niet meer van deze tijd’.
Lakshmi was
populair als maharaja door deze combinatie van vooruitstrevendheid en
traditionaliteit, maar ondertussen bleef de verhouding met haar nicht Parvathi,
de moeder van de troonopvolger, moeizaam. Parvathi hield ervan om het land door
te reizen en deel uit te maken van het wereldje van de leden van de diverse
koningshuizen die delen van India bestuurden en er vaak een uitbundige
levensstijl op nahielden. Lakshmi vond het vooral belangrijk om zich
onberispelijk te gedragen en het volk geen aanleiding te geven tot roddel. Zij
waren als de onkreukbare koningin Elizabeth tegenover de flamboyante prinses
Diana.
In 1931 werd troonopvolger
Sree Chithira Thirunal 19 en nam hij de positie van maharaja over van zijn
tante. Nu had deze kant van de familie de macht. Lakshmi werd gemarginaliseerd.
Ze kreeg een heel beperkte toelage om van te leven, en toen India onafhankelijk
werd van de Britten en koninkrijken zoals Travancore toetraden tot de Indiase
staat deed de maharaja geen enkele poging om voor zijn tante een fatsoenlijke
toelage en woonruimte te bedingen. Zelfs het paleis waar ze haar kinderen had
grootgebracht moest ze opgeven.
Lakshmi geschilderd door haar kleindochter |
Uiteindelijk verhuisde ook Lakshmi zelf naar Bangalore, na een personeelsstaking die het leven in haar paleis onmogelijk maakte. Ook zij ging in het vervolg als gewone burger door het leven. Haar paleis, Satelmond Palace, werd met haar instemming in gebruik genomen door een medisch onderzoeksinstituut. Nu had ze alleen nog een bungalow in Bangalore, waar ze in 1985 na een lang ziekbed overleed.
<EvdV>
Bronvermelding:
Deze tekst is gebaseerd op een aflevering van de podcast 'The seen and the unseen' van Amit Varma, op 20 januari 2020. Hij interviewt in deze aflevering historicus Manu Pillai over zijn boek 'The Ivory Throne' dat het leven van Sethu Lakshmi Bayi beschrijft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten