De kunstenaar
Zes jaar geleden deed ik
er onderzoek naar. De kunstenaar was gemakkelijk te vinden: het doek was
ondertekend door Pierre Alechinsky. Geboren op 19 oktober 1927 in Brussel, waar
hij in 1948 afstudeerde in toegepaste grafische kunst. Al snel trad hij toe tot
de Cobra beweging, waar hij een exponent was van de "br" in die naam:
Brussel. In 1951 vertrok hij naar Parijs. Saillant detail: van 1948 tot 1951
woonde mijn moeder ook in Brussel.
Maar over dit specifieke
werk kon ik geen enkele informatie vinden. Ik bekeek talloze plaatjes van werk
van Alechinsky op internet: het was duidelijk zijn stijl, maar juist deze afbeelding kon ik nergens vinden. Ik doorzocht catalogi in de Openbare
Bibliotheek Amsterdam en in het Cobra-museum in Amstelveen. Ik e-mailde naar
een kunstgalerij die werk van hem had, en naar Alechinsky zelf in Brussel. Ik
deed een openbare oproep op Facebook. Alles zonder resultaat.
Mickey, Pierre, Maxima en Mathilde in het Cobra-museum in Amstelveen (29 nov 2016) |
Het werk
Onlangs probeerde ik nog
eens wat meer over het doek te weten te komen. Met image search vond ik
nu wel de afbeelding. Ná mijn vorige zoektocht was het werk twee keer op een
veiling aangeboden. Eén keer de textielprint (blijkbaar dezelfde als die ik
ken) en één keer het originele werk: gouache, kleurpotlood en papier-collage
op papier. Bij veilinghuis Christies werd het voor 22.500 euro verkocht.
In de begeleidende tekst
stond dat het in 1960 gemaakt was in opdracht van Stoomweverij De Nijverheid,
uit Enschede. En ook dat het uiteindelijk niet in productie genomen was. Dat
zou verklaren dat ik het niet terug vond in de catalogi. De titel is Foulard
(Frans voor "sjaal"). En inderdaad, bij nadere bestudering is het
doek van zijde, en de korte kanten zijn omgeslagen en omgestikt. Het heeft dus inderdaad
een langwerpige sjaal-vorm gehad. Blijkbaar waren er toch een aantal
proefdrukken gemaakt.
Rond dezelfde tijd heeft
De Nijverheid (later firma Hatema-Texoprint) wel enkele sjaals van andere
Cobra-kunstenaars geproduceerd. Appel, Corneille en Lucebert ontwierpen sjaals in de
serie "With the seasons's Greetings". Die serie-naam staat gedrukt op de sjaals die
in productie zijn genomen.
Het TextielMuseum inTilburg heeft óók een exemplaar van de sjaal van Alechinsky. Óók zonder de
tekst "With the seasons's Greetings". De kleuren op dat exemplaar
zijn véél feller. Terwijl op een foto van het originele werk op papier (bij Christie's) de kleuren juist zachter zijn.
De nogal verschillende kleurstelling van de proefdrukken is misschien wel de reden dat de sjaal nooit in productie genomen is: de kunstenaar was niet tevreden met hoe de kleuren op stof uitkwamen?
TextielMuseum Tilburg |
De nogal verschillende kleurstelling van de proefdrukken is misschien wel de reden dat de sjaal nooit in productie genomen is: de kunstenaar was niet tevreden met hoe de kleuren op stof uitkwamen?
Familiestuk
Familiefoto 1964 |
Maar hoe is de sjaal in onze familie gekomen, als die nooit in productie genomen is?
Een mogelijkheid is dat
mijn vader en moeder, die elkaar in Brussel hebben leren kennen, in de jaren
'60 daar nog eens voor een weekend waren en een prototype van de sjaal ergens
op de kop getikt hebben.
De meer waarschijnlijke theorie is dat mijn vader, die voor een confectie-atelier werkte, de sjaal op
een beurs of als relatiegeschenk gekregen heeft van de textielfabriek die de
proefdrukken gemaakt heeft.
*september 2019*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten