donderdag 5 april 2018

Gezond en bewust kiezen is gemakkelijk met deze tabel


Gezond, bewust en lekker eten kunnen heel goed samengaan. 
En het is ook niet moeilijk. 
Nog gemakkelijker wordt het met deze tabel. De linker kolom is het meest duurzaam en gezond; de rechter kolom is het minst duurzaam en gezond.


Peulvruchten
(bonen, linzen, kikkererwten)
Tofu, tempé 
Noten
Kip
Vis (haring, makreel, kweekvis, bijvangst)
Vlees (*)
Vis (overige, kweekzalm)
Sojaproducten, tofu, hummus
Soja-yoghurt,
soja-kaas en
soja-drink
(mits B12 en calcium toegevoegd en suikervrij)
Ei,  
melk- en melkproducten, zachte kaas
Harde kaas
Rijst- amandel-  of haverdrank
Tarweproducten (volkoren)
Rijst, pasta en granen 
Brood 
Quinoa
Koolzaadolie, raapzaadolie
Plantaardige margarine.
Soja- raapzaad- en olijfolie.
Zonnebloemolie, maisolie, arachideolie
Room, roomboter.
Palmolie, kokosolie.
Avocado-, rijst-, sesam- en lijnzaad-olie.
Nederlands fruit van het seizoen.
Citrusfruit, bananen, ananas, kiwi.
Aardappelen

Import fruit, voorgesneden fruit
Nederlandse groente van het seizoen. Paddenstoelen. 
Groente uit de diepvries.
Europese groente van het seizoen.
Tomaat.
Groene slablaadjes, komkommer
Kasgroentes, ingevlogen groentes
Thee (los of in papieren zakjes),
Filerkoffie,
Kraanwater
Espressokoffie
Limonadesiroop
Koffie in alu cups.
Thee in nylon zakjes.
Frisdrank, vruchtensap, verpakt water.
Alcoholische dranken



Suiker, snoep, snacks
Chocolade
Zelfbereide maaltijden
(met verse en afwisselende ingredienten)
Zelfbereide maaltijden
Kant-en-klare maaltijden en ingrediënten
Kant-en-klare sauzen

Vers, onverpakt, papier of karton
Diepvries
Blik, statiegeldglas
Glas, PET-flessen

Opmerkingen:

(*) Als je naar duurzaamheid kijkt, verdient “vlees” eigenlijk een aparte kolom, ver naar rechts uitstekend en donkerrood gekleurd. De “footprint”, het beslag op landoppervlakte en water, de uitstoot van schadelijke stoffen en de verspreiding van ziektes zijn vele malen hoger dan bij al het andere voedsel.

(NL) Deze tabel is bedoeld voor de Nederlandse situatie. Op andere plaatsen kan het anders uitpakken ivm klimaat en transport. Het energieverbruik voor tomaten in een Nederlandse kas is bv vergelijkbaar met het transporteren van Spanje naar Nederland.

(0) Denk eraan, het gaat altijd om een gevarieerd en afwisselend eetpatroon - er is niet één ingrediënt of gerecht dat je helemaal gezond of helemaal ziek maakt.

(0) Over ieder product op zich is een hele verhandeling te houden. En op andere plekken gebeurt dat ook. Het doel van deze tabel is alles kort en bondig in overzicht te zien.

Bronnen:

-Voedingscentrum: "Oer-Hollands voedingspatroon opvallend duurzaam en gezond" 20 maart 2018, artikel over onderzoek C v Dooren
-Volkskrant: "Boodschappen doen voor de wereld" 24 februari 2018, Loethe Olthuis
-Comparative analysis of environmental impacts of agricultural production systems, agricultural input efficiency, and food choice. Environmental Research Letters, Volume 12, Number 6. Clark & Tilman (2017). 
-thebreakthrough.org/images/ritchie_response_graphic.png




Meer foodblogs:

Hier vind je meer Waterlily foodblogs


Mini tabel om bij je te houden

woensdag 4 april 2018

Food hypes, waar komen ze toch vandaan?


Steeds weer hoor je over een nieuwe rage op voedselgebied. Een nieuw dieet, een nieuwe super food. Meestal waaien ze over, soms zijn ze hardnekkig. Meestal zijn ze onschuldig, soms levensgevaarlijk.

Abrikozenpitten zouden helpen tegen kanker maar blijken gewoon giftig; het voedingssupplement MMS blijkt een soort reinigingszout dat brandwonden veroorzaakt; zeezout zou goed voor je zijn; brood zou slecht zijn; cholesterol zou toch niet slecht zijn; kokosolie zou beter zijn dan andere vetten – het aantal bizarre voorbeelden is eindeloos.

Maar waar komen ze eigenlijk vandaan, die rages? Soms is de bron te goeder trouw, soms te slechter trouw.

Soms is iemand die een "hype" volgt, tegelijk bewuster gaan eten, wat bijna altijd automatisch impliceert dat je gezonder gaat eten, en die iemand denkt dan ten onrechte dat de verbetering te danken is aan één ingrediënt van zijn/haar nieuwe voedingspatroon (“eet meer broccoli”) en dat dat ook voor andere mensen opgaat.

Sommige foodbloggers zoeken naar steeds nieuwe dingen om op te vallen, om volgers te krijgen. Dat lukt alleen als je steeds extremere voeding aanprijst. En toegegeven, dat kunnen ze soms met veel overtuiging doen. Soms worden daarbij leugentjes en valse claims niet geschuwd. Als die bloggers elkaar na gaan praten, is de hype geboren. Als de foodblogger er jong, gezond en sexy uitziet, helpt dat ook. 

Je foodblog wordt niet populair als je vertelt dat de grootste bijdrage aan je gezondheid is je bewust te zijn van wat je eet, om je eigen eten te bereiden (dus geen pre-fab / kant-en-klaar eten),  afwisselend te eten met niet te veel zout, vet en dier. Er is geen enkel ingrediënt dat jou in z’n eentje gezond maakt (“eet veel broccoli”) en er is niet veel voedsel dat jou ziek maakt zolang je het met mate eet – wat al vanzelf gebeurt als je afwisselend eet.

Daarnaast worden hypes gesteund door wildgroei op sociale media; serieus wetenschappelijk onderzoek is soms ontoegankelijk en wordt minder sexy gepresenteerd op sociale media; serieuze wetenschappelijke onderzoeken doen minder stellige en minder smeuïge uitspraken;  voortschrijdend inzicht kan voedingsadviezen veranderen, wat verwarrend kan zijn; statistische correlatie wordt nogal eens verward met oorzaak/gevolg.

Het valt niet mee het kaf van het koren te scheiden als het gaat om voedingsadviezen. Misschien is de beste richtlijn: als er gouden bergen en een stralend uiterlijk beloofd worden, neem het dan met een korreltje zout. Zeezout of Himalayazout naar keus.

Meer foodblogs:

Hier vind je meer Waterlily foodblogs